Konegospel astuu tanssimatoille


EURODANCE-MUSIIKKITYYLI eli kulta-aikaansa 1990-luvun puolivälissä. ”Nyt tanssipop on taas pop”, sanoo jyväskyläläisessä G-Powered-bändissäsoittava Kimmo Korpela.

Häntä voisi harkita uskovansa, sillä ensi syksynä monikansallisen tanssipelivalmistajan tanssimatolla on mahdollista tanssahdella suomenkielisen eurodancen tahtiin. Sitä paitsi tanssipoppi näkyy taas pärjäävän listoilla, ja 90-luvun dance-tähdet julkaisevat tauon jälkeen levyjä.

Tähän tanssipopin uuteen aaltoon Kimmo Korpela ja Miia Rautkoski hyppäsivät vuonna 2005. Jyväskylän yliopistoon musiikkia opiskelemaan tullut Miia kuuli huhuja laulajaa kaipaavasta konemusiikkibändistä, ja etsi käsiinsä yliopistolla taloustieteitä opiskelevan Kimmon.

Tuolloin Kimmolla oli jo kokemusta konemusiikin sovittamisesta ja taustojen teosta. Miialla puolestaan oli kappaleita sanoituksineen valmiina. Syntyi yhtye G-Powered.

Vuoden päästä tapaamisesta G-Powered teki jo tiuhasti keikkaa, ja samana syksynä bändi julkaisi myös ensimmäisen pitkäsoittonsa Odottanut oon, joka sai erittäin hyvät arvostelut, esimerkiksi Findance.com-sivustolla. Miksauksesta ja masteroinnista huolehti ammattimuusikkoSami Asp.

SUOMALAISEN EURODANCEN piirissä G-Powered erottuu sanomallaan, sillä muita gospel-genreen lukeutuvia kotimaisia dance-bändejä ei tiettävästi ole.

”Sanoitustemme tarkoitus on rohkaista kuulijaa elämään ja etsimään sitä ikuista rakkautta, joka ei petä eikä hylkää, vaan hyväksyy ja rakastaa kaikesta huolimatta”, kertoo Kimmo.

Vaikka suurin osa sävellyksistä kulkee mollissa, yhtyeellä ei ole yhtään epätoivossa rypevää biisiä. ”Kyllä me pahasta olosta puhumme. Maailmassa on niin paljon epätoivoa, tuskaa ja ahdistusta, että ei sitä voi unohtaa. Mutta biiseissämme on aina toivonäkökulma”, Kimmo jatkaa.

Bändin promokuvia katsellessa toivorikas elämänasenne ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen. Niissä ollaan niin cool.

Kimmo selventää, että tämä kuuluu eurodancen perinteeseen, jota hän ja Miia haluavat noudattaa. Ja keikoilla he kuulemma irrottelevat senkin edestä.

KRISTILLISTÄ VAKAUMUSTAAN G-Powered ei alleviivaa. Jumalaan viitataan muun muassa ikuisuuden ja elämän tarkoituksenmukaisuuden kautta, ei ylenmääräisen hengellisillä termeillä.

Kysyttäessä Kimmo sen sijaan selvittää vakaumuksensa perustan erittäin selväsanaisesti. ”Usko on elämäni tärkein asia. Se merkitsee sitä, että saan olla pelastettu Jeesuksen sovitustyön tähden”, hän todistaa.

”Tahdon elää Jumalan tahdon mukaan, vaikka hyvin harvoin siinä onnistun. On upeaa saada luottaa siihen, että minua rakastetaan silti. Armo riittää.”

G-POWEREDIN SANOITUKSET ovat sen mukaisia, että niitä sopii soittaa myös ei-kristillisissä tilaisuuksissa. Linja on samansuuntainen kuin Juha Tapiolla ja Bass’n Helenillä, jotka ovat harvoja koko kansan tietoisuuteen nousseita gospel-musiikin tekijöitä.

”Kerromme myös rivien välistä. Pyrimme tekemään musiikkia, jota voi kristillisten festarien ja muiden tapahtumien lisäksi soittaa diskoissa ja baareissa. Jos tyyli olisi liian päällekäyvä, musiikki tyrmättäisiin heti.”

Jos joku ihmettelee, kuinka gospel-musiikki sopii baariin, Kimmolla on hänelle vastaus valmiina. ”Yleensä kaikki tanssibiisit tuputtavat jotain asennetta tai sanomaa. Miksi näkökulma ei voi olla kristillinen, paikasta riippumatta?”

Välispiikit kuitenkin vaihtelevat keikkapaikan mukaan.

”Esimerkiksi Maata näkyvissä -festareillakaikki bändit soittavat gospelia ja siellä puhutaan muutenkin hengellisistä asioista. Tilauskeikoilla pikkujouluissa tai baarissa toimitaan tilaajan toiveiden mukaan.”

Kimmo vertaa erityyppisiä keikkoja pukukoodeihin. ”Eihän juhliin mennä verkkareissa tai kuntosalille pyntättynä. Mutta ei se muuta sitä, mitä olen ja edustan.”

BÄNDIN TYYLITAJU ONKIN UPONNUT yleisöön myös kristillisten tapahtumien ulkopuolella. Toisaalta myös kristillisissä piireissä G-Powered on keikkaillut räväkällä otteella. Keikka Kristillisdemokraattien pikkujouluissa päätyi siihen, että puolueaktiivit innostuivat tanssimaan letkajenkkaa tanssipopin tahdissa.

Suuren kansainvälisen yleisön eteen G-Powered pääsi keväällä 2008, kun tanssimattopelejä tuottava Positive Gaming kutsui bändin Myspace-sivuston kautta keikalle Amsterdamiin. Miia lennätettiin paikalle Etelä- Afrikasta, jossa hän tuolloin oli opiskelijavaihdossa. Ensi syksynä G-Poweredia voi todellakin kuulla saman yhtiön tanssimaton musiikkina.

Ennen kaikkea Kimmo on iloinen siitä, että tanssipoppia ei tarvitse enää kuunnella ja soittaa häpeissään.

”Viime vuosikymmenen lopulla eurodance jäi trendinä uhmakkaan rap-musiikin jalkoihin. Nyt kuunnellaan paljon r’n’b- ja metallimusiikkia, jotka ovat lähempänä tanssipopin sävelkulkuja. Olen huomannut, että monen hevarinkin sisältä löytyy dance-sydän.

Kimmo uskoo, että nyt koittaa 90-luvun teinien aika. He kasvoivat herkät vuotensa tanssipopin maailmoissa muusikoiksi kypsyen.