Kuolema – who cares?


The Passion of the Christ

KUOLEMA ON nykyihmiselle tabu. Sitä pelätään ja kammoksutaan yli kaiken. Jos joku tapetaan, asiasta tehdään tarkka tutkimus, minkä jälkeen hyvin todennäköisesti syyllinen laitetaan vankilaan. Näin ei ole ollut kautta aikojen eikä kaikkialla.

SIVISTYNEESSÄ Rooman valtakunnassa oli tapana ripustaa rikolliset, mukaan lukien varkaat, roikkumaan ristille jossa he kituivat päiväkausia kaupunkien porttien edessä. Teloituspuuhun oli usein kiinnitetty kirjoitus, jossa kerrottiin mistä lainrikkoja oli tuomittu. Rooma teloitti myös kapinoivia kansoja viimeiseen henkeen esimerkiksi muille.

Antiikin muut korkeat sivilisaatiot – Egypti [1], Kreikka [2], Persia [3], Assyria [4], Babylonia, Kiina – kaikki tuhosivat sodissa hävinneitä kansoja ja teloittivat vankeja erittäin julmasti. Alkukantaiset heimotkin harrastivat aina silloin tällöin vieraiden heimojen tuhoamista.

Euroopassa muun muassa saksalaiset ritarit teurastivat liiviläisen kansan melko totaalisesti 1300-luvulla [5]. Hävinneiden massamurhat jäivät harvinaisemmiksi länsimaisessa kulttuurissa vasta 1800- ja 1900-luvuilla.

TÄNÄ PÄIVÄNÄ me saamme elää turvallisessa kulttuurissa ja turvallisessa maassa. Meidän on vaikea käsittää, mitä ihmiset ovat kautta aikojen saaneet kestää toisiltansa päivittäin, ja millaisessa väkivallan ilmapiirissä he ovat eläneet ja monet elävät tänäkin päivänä.

Tänä päivänä? Niin, jos kulttuurilla ei ole ollut mitään erityistä syytä muuttua, niin miksi se olisi muuttunut?

Esimerkiksi islamilaisessa maailmassa Sudanissa ja Indonesiassa tapetaan kristittyjä islamin oppien mukaan pyhässä sodassa tuhansittain vuodessa [6]. Sudanissa tyttöjä joukkoraiskataanja heidän rintansa leikataan irti, ja haavoittuneet jätetään kadulle vuotamaan kuiviin. [7] He olivat vastanneet kieltävästi kysymykseen ”oletko muslimi”.

Pohjois-Korean kommunistihallinnolle palautettujen loikkareiden kohtalo ei ole paljoakaan parempi. Heidät sidotaan piikkilangalla ja pahoinpidellään sen verran pahasti, että kiinalaiset rajavartijat kokevat sen harvinaisen julmaksi. Kiinakaan ei ole mikään ihmisoikeuksien mallimaa, eivätkä rajavartijat ole partiopoikia.

”KAUHEATA MITENKÄ kaikkea tuota pahaa voi vielä tänä päivänä tapahtua?” sanotaan. ”Eikö ihmisissä ole inhimillisyyttä sen vertaa, että tuollaista ei pääsisi tapahtumaan suuressa mittakaavassa?”

Oikea vastaus kysymyksiin on että ei ole. Ihmisessä on riittävästi raakuutta ja pahuutta kaikkiin julmuuksiin, jos sitä ei kukaan estä. Saati sitten jos kuuluu organisaation, joka kertoo päivittäin, että jonkin toisen ryhmän kiduttaminen, pahoinpitely ja tappaminen on hyvä juttu.

Tällaisia järjestöjä suorastaan kukkii islamilaisessa maailmassa, ja enemmistö muslimeista antaa hiljaisen hyväksynnän tavalla tai toisella, koska he toimivat islamin oppien mukaisesti pyhässä sodassa. Samoin on ollut eräässä kommunistisessa valtiossa, joka koettaa kitkeä kaiken väärän opin pois, maassa jossa on tuhansien vuosien kokemukset hirmuhallinnoista ja väkivallalla hallitsemisessa.

ENTÄPÄ KRISTITTYJEN hirmutyöt? Toki kristinuskoakin on käytetty historian aikana täysin samoin kun islamia tänä päivänä: politiikan työkaluna ja henkilökohtaisen vallan välineenä.

Mutta tämä ei ole sen mukaista, miten Raamattuvelvoittaa kristittyjä toimimaan. Toisin onKoraanissa, jossa toistuvasti käsketään surmaamaan vääräuskoisia. Jeesus totesi: ”Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’ Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia.” (Matt. 5:43)

Kaikki aatesuunnat sanovat, että omille tulee osoittaa rakkautta, mutta suhtautumisessa viholliseen tulee vastaan ero kristinuskon ja muiden ideologioiden välillä. Tosin mainittakoon, että ihmiset voivat kutsua kristinuskoksi jotain, mikä on hyvin kaukana siitä.

TURKISSA TEURASTETTIIN huhtikuussa kolme kristittyä [8] kaivamalla heidän sisuskalunsa ulos [9] ja pilkkomalla ne uhrien vielä katsellessa. Kaverit näkivät toisensa ja sen, että koko tilanne videoitiin.

Mitä paikalliset kristityt pyysivät rukoilemaan vetoomuspostissaan, turvallisiako olosuhteita itselleen? Eivät, vaan kestävyyttä koettelemuksissa.

Kun kristittyjä tapettiin muinoin Roomassa, heille tarjottiin mahdollisuutta uhrata Pantheonin jumalille ja siten todistaa olevansa kunnollisia Rooman kansalaisia. Monet valitsivat tunnustavansa ennemmin Jeesuksen herrakseen, ja siten he päätyivät teloitettavaksi.

ROOMAN HALLINTO vainosi kristittyjä, tappoi heitä tuhansittain, mutta kristityt rakastivat ihmisiä ja johdattivat heitä uskoon. Vainojen alkaessa 60-luvulla kristinusko oli valtakunnan kokoon nähden mitätön, mutta niiden päättyessä 250 vuotta myöhemmin 10 prosenttia roomalaisista oli kristittyjä [10]. Kaksi sukupolvea sen jälkeen kristinusko julistettiin valtionuskonnoksi.

Indonesiassa sadat tuhannet muslimit kääntyvät kristityiksi keskellä vainoja, joissa tuhansia kristittyjä on tapettu. Iranissa muslimeja on tullut kristityiksi tuhansittain [11]. Yhtä aikaa kun islam kasvattaa valtaansa länsimaissa, islamilaisessa maailmassa Jeesus kutsuu ihmisiä luokseen.

MIKÄ ON SE VOIMA, joka kutsuu ihmisiä uskoon, jossa voi joutua kuolemaan vakaumuksensa tähden – ilman, että toisia vastaan taistellaan? Mikä on se voima, joka saa ihmisen tunnustautumaan Jeesuksen omaksi ja voittamaan rakkautta osoittaen sieluja Herralleen tilanteissa, joissa tämän tekeminen tietää varmaa kuolemaa?

Se on voima, jonka suurin osa länsimaiden kristityistä on kadottanut pehmustetussa maailmassaan: se on usko. Raamattu määrittelee uskon olevan ”luja luottamus siihen mikä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy” (Hepr. 11:11938 käännös).

Tämä usko kohdistuu Jumalaan, joka voi tehdä mitä haluaa. Se on luottamusta Kaikkivaltiaaseen, joka antaa seuraajilleen iankaikkisen elämän, sekä sellainen ympäristöstä riippumattoman rauhan, jonka vain Jumala voi antaa ihmisen sisimpään. 


Numeroidut (painetun artikkelin sisältämät) viitteet


[1] Saifullah, M.; Karin, E.; Abdullah, D.; Crucifixion or ‘crucifixion’ in ancient Egypt?; http://www.islamic-awareness.org/Quran/Contrad/External/crucify.html

[2] Crucifixion; English Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Crucifixion

[3] Linn, H. A.; Crucifixion in the Ancient World; http://www.orlutheran.com/html/crucify.html

[4] Impalement; English Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Impalement

[5] Rambaud, A.; The Livonian knights: conquest of the Baltic provinces by Germans; http://www.shsu.edu/~his_ncp/Ramliv.html

[6] World Net Daily 20.12.2001.; http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=25762

[7] World Net Daily 4.3.2002.; http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=26672

[8] BBC News 18.4.2007.; http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6568911.stm

[9] Worthy News 27.4.2007.; http://www.worthynews.com/christian/turkish-
believers-satanically-tortured-before-being-killed/

[10] Smitha, F. E.; Rome’s Christian emperors, to 410 CE; julkaisussa Macro History; http://www.fsmitha.com/h1/ch24.htm

[11] anon.; What is God doing in Iran; http://www.backtojerusalem.com/
News%20from%20the%20Front%20Lines/Iran.htm